نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3631
-
الف
+

کارگردان و ستاره سینمای افغانستان در گفت‌وگو با آی فیلم 2: سینماهای افغانستان به گدام‌های تجارتی تبدیل شده است/ علاقمند همکاری با سینماگران ایرانی هستم

«فرید برومند» گفت: آی فیلم 2 از شبکه های پیشتاز در عرصه هنر و سینما است.

صنعت سینما از اوایل قرن بیستم وارد کشور افغانستان شد ولی همواره فراز و فرودها از همان ابتدا به سینمای این کشور اجازه رشد نداد.

هنرمندان افغانستان همواره از نبود امکانات و منابع مالی شکایت داشته و خواستار همکاری دولت با هنرمندان و سینماگران در این بخش شده‌اند.

هرچند سینمای افغانستان کم کاستی های زیاد دارد، ولی طی سال های اخیر خبرهای خوبی از درخشش فلم های افغانستانی در جشنواره های بین المللی به گوش می رسد و نوید این را می دهد که سینما در این کشور رو به پیشرفت است.

خبرنگار  آی فیلم2، برای بررسی وضعیت سینمای افغانستان، زندگی شخصی یک سینماگر و فعالیت‌های وی با «فرید برومند» کارگردان مشهور و ستاره سینمای افغانستان به گفتگو پرداخت:

آی فیلم 2: در مورد زندگی شخصی خود بگویید، در کجا متولد شده‌اید و تحصیلات شما تا کدام پایه است؟

برومند:

سپاس از شما و همه همکاران شما در شبکه آی فیلم 2، من در ساحه «قلعه فتح الله خان» ولایت کابل متولد شده‌ام. مکتب را در لیسه نادریه واقع در کارته پروان شهر کابل به پایان رسانیدم و سپس وارد دانشگاه کابل در بخش هنرهای زیبا شدم و مقطع لیسانس را در این بخش به پایان رسانیدم.

آی فیلم 2: فعالیت‌های سینمایی شما از کجا آغاز شد؟

برومند:

من زمانی که متعلم در مکتب « کارته پروان» بودم، تیاترهای را در آنجا بازی می‌کردم و شروع فعالیت‌های هنریم نیز از همانجا بود تا اینکه به «کابل تیاتر» راه یافته و راه جدیدی برایم باز شد و توانستم در فلم‌هایی از جمله «وطن یا کفن» و «نقطه نیرنگی» نقش اجرا نمایم، در حالیکه در آن زمان اجرای نقش در فلم کار بسا مشکل بود.

در سال‌های گذشته که تازه به فعالیت‌های هنری رو آورده بودم، حکومت آن زمان توجه خاصی به سینما داشت و همواره کوشش می‌کرد تا این اصل فرهنگی رشد کند و نیز از وضعیت اقتصادی هنرمندان آگاه شده و به آنها کمک می‌کرد.

آی فیلم 2: تاکنون در چند فیلم نقش بازی کرده‌اید؟

برومند:

من تاکنون در حدود 50 فلم و سریال ملی و بین‌المللی نقش بازی کرده‌ام و نیز با سینماهای کشورهای روسیه، چین، کانادا، هند، انگلستان و... همکاری داشته‌ام.

آی فیلم 2: وضعیت سینمای افغانستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برومند: 

متأسفانه سینمای افغانستان در وضعیت خوبی قرار ندارد و در حال حاضر حدود ۲۰ سینما در کشور وجود دارد، اما اکثر آنها به گُدام اموال تبدیل شده و اکنون فقط «سینمای پامیر» و «آریانا» فعال هستند، ولی آنها نیز نشرات افغانستانی را کنار گذاشته و فلم‌های خارجی را نمایش می‌دهند.

اکثر فعالان سینمایی با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، اما دولت هیچگونه توجهی نسبت به آنها ندارد. انعکاس حقایق و دردهای جامعه، رسالت هنرپیشه است و در هر شرایطی باید به رسالت خود ادامه دهند.

آی فیلم 2: سینمای جمهوری اسلامی ایران را چگونه می‌بینید؟

برومند:

سینمای ایران در وضعیت بهتری قرار دارد و دلیل آن حمایت دولت از هنرمندان است

آی فیلم 2: آیا تاکنون با هنرمندان ایرانی همکاری داشته‌اید و یا علاقمند همکاری هستید؟

برومند:

با هنرمندان ایرانی در برخی موارد همکار بوده‌ام و علاقه زیادی دارم تا با آنها همکاری‌های بهتر و بیشتر داشته باشم.

آی فیلم 2: از دستاوردهای سینمایی خود بگویید:

برومند:

بهترین و بزرگترین دستاوردم عشق به سینما و خدمت به مردمم است و نیز فلم «فرشته کوچک» در جشنواره سویدن بهترین جایزه را از آن خود کرد.

فلم «ابر سیاه» که در «لندن» تهیه شده جایزه بزرگی را بدست آورد و همچین فلم «مردی در آرزوی زن پنجم» به عنوان بهترین فلم در هند شناخته شد.

آی فیلم 2: نشرات شبکه جهانی آی فیلم 2 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برومند:

شبکه آی فیلم 2 از شبکه‌های پیشتاز در عرصه هنر و سینما است و با توجه بر اینکه کارمندان این کانال را افغانستانی ها تشکیل می‌دهد، از مسئولان آن می‌خواهم تا توجه جدی به انعکاس فلم‌های سینمایی و وضعیت سینماگران افغانستان داشته باشند.

آی فیلم 2: پیام شما به سینماگران و مردم افغانستان چیست؟

برومند:

از مردمم می‌خواهم تا با روحیه اخوت و برادری در کنار هم زندگی کنند و از هنرمندان تقاضا دارم تا تلاش کنند و بهترین فلم‌ها را تهیه کنند تا به جهان نشان دهیم که سینمای افغانستان نیز بهترین است.

مصاحبه کننده: سید الیاس احمدی

نظر شما
ارسال نظر